کاربرگ دوم دبستان
کاربرگ دوم دبستان
کاربرگ يا پيک ادينه از تکاليف نسل جديد هستند که با برنامه ريزي و به صورت کاملا هدفمند توسط معلمين طراحي مي شوند و در حال حاضر جايگاه ويژهاي بين محصولات کمک آموزشي دارند.
به بياني ديگر کاربرگ ها مجموعه اي از نمونه سوالات و تمرين هايي هستند که با هدف مرور و يادگيري بيشتر مطالبي که دانش آموزان در طول يک هفتهي آموزشي فرا مي گيرند، عرضه مي شوند. مطالبي که در پايه دوم دبستان ارائه مي شوند نسبت به محتواي سال اول دبستان از پيچيدگي بيشتري برخوردارند، لذا دانش آموزان به تکرار و تمرين بيشتري نياز دارند که اين امر از طريق به کارگيري کاربرگ يا پيک آدينه صورت مي پذيرد. در ادامه قصد داريم به بررسي اهميت و کاربرد هاي کاربرگ دوم دبستان با جزئيات بيشتر به بپردازيم.
اهميت استفاده از کاربرگ دوم دبستان
بسياري از دانش آموزان براي فهم عميق تر مطالب نياز به تکرار و تمرين بيشتري دارند و فرايند يادگيري در آنها از طريق حل تمرين و پرسش و پاسخ تکميل مي شود. از طرفي دانش آموزان از انجام تکاليف سنگين و تکراري که هيچ نتيجهاي تاثيرگذاري براي آنها ندارد، شانه خالي مي کنند. کاربرگ ها به گونه اي طراحي مي شوند که مهارت هاي ديداري، شنيداري، خواندن و نوشتن را در دانش آموزان با بهرهگيري از تمرين هاي متعدد و حساب شده بهبود مي بخشند.
کاربرگ دوم دبستان نشانه با درنظر گرفتن نيازهاي آموزشي کلاس دومي ها و رعايت استانداردهاي آموزشي همراه با ساختار متفاوتي که دارد به عنوان يک تکليف موثر و خلاقانه در کلاسهاي درس استفاده مي شود. و به دليل جذابيت بصري، محتواي طبقه بندي شده، تمرين هاي مفهومي مورد استقبال دانش آموزان قرار مي گيرد. بنابراين مي توان گفت که کاربرگ دوم دبستان از جمله موثرترين و کارآمد ترين ابزارهاي کمک آموزشي مي باشد که يادگيري را براي دانش آموزان دوم دبستان آسان و لذت بخش کرده است.
به طور کلي اهميت استفاده از کاربرگ را مي توان در مجموعه کاربردها، فوايد و اثرات مثبت و سازندهاي که بر روي فرايند يادگيري دانش آموزان دارد، خلاصه نمود. از جمله کاربردهاي کاربرگ مي توان موارد زير را نام برد:ا
- کاربرگ را مي توان به عنوان يک تکليف متفاوت و خلاقانه جايگزين تکليف هاي تکراري و سنتي نمود.
- حل کاربرگ يک روش فوق العاده موثر براي جمع بندي و دورهي مطالب درسي پايه دوم دبستان مي باشد.
- از کاربرگ ها مي توان به عنوان آزمون عملکردي هفتگي و يا ماهانه بهرهمند شد.
- مجموعه کاربرگ هايي که به صورت هفتگي ارائه مي شوند يک ابزار مناسب براي دريافت بازخورد از ميزان يادگيري دانش آموزان مي باشد.
- کاربرگ يک تمرين فوق العاده براي مشارکت و فعاليت دانش آموزان در کلاس درس مي باشد.
با توجه به سطح کلاس و نوع نيازمندي هاي دانش آموزان کاربرگ ها کاربردهاي متفاوتي خواهند داشت اما به طور کلي در مقطع دوم دبستان تمامي موارد فوق کاربرد داشته و کارا خواهد بود.
فوايد کاربرگ دوم دبستان
براي دريافت نتايج مثبت و بهرهمندي از فوايد کاربرگ بايد توجه داشت که کاربرگ هاي مورد استفاده شده در فرايند آموزش و يادگيري دانش آموزان بايد داراي حداقل ويژگي هاي درنظر گرفته شده براي يک کاربرگ مناسب باشند. سوالات و تمرين ها بر اساس معيارها و استانداردهاي آموزشي تعريف شده باشند، کاربرگ از نظر بصري براي دانش آموزان جذابيت داشته باشد و بخشي از کاربرگ به آموزش مهارتهاي زندگي و اجتماعي اختصاص داده شود و در کل علاوه بر آموزش جنبهي سرگرمي نيز داشته باشد.
از جمله فوايد کاربرگ مي توان موارد زير را نام برد:
- حل تمرين کاربرگ هاي هفتگي باعث تثبيت مفاهيم و يادگيري عميق مطالب مي شود.
- يک متد آموزشي موثر براي شناسايي نقاط قوت و ضعف دانش آموزان و برطرف کردن اشکالات درسي دانش آموزان.
- آشنايي دانش آموزان با نمونه سوالات بيشتر
- استمرار در حل تمرين و تمرکز بر مباحث مهم آموزشي
- افزايش علاقه مندي دانش آموزان به يادگيري و انجام تکاليف
- مديريت بهينهي زمان براي جمع بندي و دورهي محتواي کتاب
- مديريت موثر مشارکت و حضور فعال دانش آموزان در کلاس
کاربرگ دوم دبستان از جمله ابزارهاي مهم کمک آموزشي هستند که با بهرهگيري صحيح از آنها مي توان فرايند يادگيري دانش آموزان را به صورت موثر و مستمر بهبود بخشيد و مسير يادگيري را براي آنها هموار ساخت.